Stránky

nedeľa 17. júna 2012

Larsson Stieg - Muži, ktorí nenávidia ženy


Vydavateľstvo: Ikar, 2008
Séria: Millennium (diel 1 z celkovo 3)  
Detaily
  • 423 strán
  • pevná s prebalom väzba
  • slovenský jazyk

Na túto knihu som si spomenula včera večer, keď sme sedeli so švagrinou v obývačke a kecali o filmoch. Spýtala sa ma, či som videla film Muži, ktorí nenávidia ženy? A ja na to, že jasnačka, ale kniha, ako vždy, je neporovnateľne lepšia. A tak som sa dnes rozhodla, že napíšem o nej pár viet aj sem.

Mikael Blomkvist je známy investigatívny žurnalista. Pracuje pre švédsky, nezávislý časopis Millennium, zaoberajúci sa vyšetrovaním rôznych finančných a hospodárskych podvodov. Kvôli zverejneniu jednej neoverenej informácie je dočasne zbavený svojej práce a za ohováranie je odsúdený na trojmesačné väzenie.

Súčasne, priemyselný magnát Henrik Vanger dostane svoj obvyklý darček k narodeninám – zarámovaný lisovaný kvet. Tento darček dostáva pravidelne už štyridsať rokov. Odosielateľ je neznámy a pravdepodobne má niečo spoločné so zmiznutím jeho neterky z pred štyridsiatich rokov. Doteraz sa polícii nepodarilo túto záležitosť vyriešiť a po dlhých rokoch vyšetrovanie uzavreli. Starý pán si myslí, že ju zavraždil niekto z jeho rodiny, alebo blízkych známych. Teraz, na sklonku života, 80 ročný Henrik, chce tejto veci obetovať ešte jednu, poslednú šancu a preto najme Mikaela. Aby vyšetrovanie nebolo veľmi okaté, oficiálne ho poverí napísaním rodinnej kroniky rodiny Vangerovcov. Pre Mikaela je to neodolateľná ponuka, pretože je jedno, či bude úspešný, alebo nie, tak či onak dostane veľmi štedrú odmenu a hlavne informácie o človeku, kvôli ktorému sa dostal do väzenia.

Takže, Mikael nasadne do vlaku a odcestuje do jedného vzdialeného, chladného, malého švédskeho mestečka, aby tam spoznal všetkých žijúcich členov Vanger klanu, medzi ktorými sa skrýva pravdepodobne aj hľadaný vrah.

Keďže sa jedná o veľmi chúlostivý prípad, aj starý Vanger chce mať istotu, že sa môže na Mikaela spoľahnúť. Požiada jednu spoľahlivú bezpečnostnú agentúru o jeho preverenie. V tejto agentúre pracuje Lisbeth Salanderová, ktorá na prvý dojem pôsobí nedôveryhodne, až odpudivo, no jej geniálne hackerské schopnosti sú pre získavanie informácií nenahraditeľné. Lisbeth Mikaela kompletne prečekuje, vypracuje o ňom podrobné hlásenie, ale jednu vec si predsa len nechá pre seba. Prečo sa Mikael na súde nebránil voči obvineniam proti nemu? Odpoveď na túto otázku sa rozhodne zistiť na vlastnú päsť...

Lisbeth sa ani s najlepším úmyslom nedá nazvať tuctovou postavou. Má 24 rokov, ale na prvý pohľad pripomína anorektickú násťročnú pubertiačku. Je deviant a asociál.  Má krátke čierne vlasy, niekoľko tetovaní a zopár piercingov na tvári. Vieme si ju predstaviť však? Je len málo ľudí, s ktorými je ochotná komunikovať. Žije si vo vlastnom svete a veci si robí po svojom. Nezaujíma ju, čo si o nej myslia ostatní. Kvôli istej veci z detstva je zbavená svojprávnosti a o jej záležitostiach rozhoduje poručník. Priznám sa, dlho som sa nevedela rozhodnúť, či mi je sympatická, alebo nie.

Bloomkvistom nemám zásadný problém. Je to moderný, samostatný chlap s niekoľkými milenkami. Popri nich, vedie oficiálny milenecký pomer so svojou vydatou šéfkou, samozrejme, so súhlasom jej manžela. Trošku zvláštne, ale budiš. Ďalšia zvláštnosť, ktorá ma zaujala je, že takmer všade cestuje vlakom. Ani neviem, či mal auto. U nás, sa každý, kto len môže vlakom vyhýba a uprednostňuje auto. Predpokladám, že vo Švédsku sú železnice na inej úrovni ako u nás :)

Takže, už vieme, že ide o kriminálku. Je to prvá škandinávska krimi, ktorú som čítala. Dej beží na niekoľkých líniách, ktoré sa čoskoro stretnú. Odhalí sa pár rodinných tajomstiev a príde niekoľko naozaj drsných a nechutných scén. Počas vyšetrovania, postupne vyplávajú na povrch ďalšie krvavé vraždy. Je neuveriteľné, s akou samozrejmosťou a vierohodne je to všetko napísané. Hlavne, čo sa týka problematiky týrania žien.

Tento román je plný prekvapení a nečakaných zvratov. Myslela, som si, že sa naše hlavné postavy stretnú už na začiatku, ale nie je to tak. Mikael sa snaží rozuzliť to záhadné zmiznutie a Lisbeth si rieši svoje súkromné záležitosti, ktorých má naozaj požehnane.

Rozhodne sa nejedná o ľahké čítanie, poriadne sa treba na všetko sústrediť. Občas som sa v tých informáciách, menách a udalostiach strácala. Aj vo Švédsku je špinavá politika, finančné podvody, alebo domáce násilie na dennom poriadku. Rovnako, ako kdekoľvek inde na svete.

Ak to celé zhrniem, jedná sa o veľmi napínavý a do detailov prepracovaný román. Očakávala som jednoduchú krimi a dostala som veľmi inteligentné, napínavé a nervy drásajúce čítanie. Jednoducho, vynikajúci úvod k trilógii Millennium. Lisbeth Salanderová sa jednoznačne zapísala do zoznamu mojich najobľúbenejších ženských postáv.

p.s. Len jediná vec mi prekážala, neustále kávičkovanie a fajčenie. Cigarety chápem, hoci nie som fajčiarka, ale tie kávy... Ráno, vo dne, v noci, kedykoľvek a ešte aj medzi tým :) Už aj pri pomyslení na ňu sa mi dvíhal žalúdok.


1 komentár:

  1. Pozor! Ak niekoho milujete a záleží vám na tejto osobe, urobíte všetko pre to, aby ste s touto osobou boli, som Raymond, moja bývalá priateľka, milujem ju tak veľmi, keď sme sa rozišli, nikdy na ňu neprestanem myslieť, musím niečo urobiť aby som ju získal späť, to bolo, keď som začal čítať články o tom, ako získať späť milenku, videl som článok, ktorý hovoril o ADELEKE OBA a o tom, koľkým ľuďom pomohol priviesť späť jeho milenku, kontaktoval som ADELEKE OBA na WhatsApp, všetko som vysvetlil ho a čaroval na moju bývalú priateľku, ktorá mi v ten istý deň zavolala a začala ma prosiť, a dnes sme opäť spolu, miluje ma a chichoce sa mi viac ako predtým a čoskoro sa vezmeme, kontaktujte ADELEKE OBA dnes na WhatsApp čísle +27740386124 alebo mu môžete poslať e-mail; aoba5019@gmail.com ... Je to najlepšie kúzlo, ktoré môžete kontaktovať o pomoc, vďaka neskôr

    OdpovedaťOdstrániť