Stránky

piatok 28. septembra 2012

Oliver Lauren-Delirium1-Delirium

 
Vydavateľstvo: HarperTeen, 2011


Séria: Delirium 1
Detaily:
·         480 strán
·         pevná väzba
·         anglický jazyk

Láska je najnebezpečnejšia a najsmrteľnejšia choroba aká existuje. Zamilovaný človek neuvažuje a nekoná triezvo. Je nevyspytateľný, má vražedné a samovražedné sklony. Oficiálny názov choroby je Amor Deleria Nervosa. Tejto pliage sa dá predísť jedine tak, že človek po dovŕšení 18 roku života podstúpi špeciálnu liečbu. Potom, už nebude cítiť žiadne emócie, bude vyrovnaný a bude môcť žiť ďalej v bezpečí. Aby však ľudstvo nevymrelo, je potrebné, aby sa naďalej rodili deti a vytvárali sa rodiny. Od toho sú tu úradníci a profesori, ktorí podľa špeciálnych vyšetrení a testov určia pre každého vhodného partnera.
Lena je čerstvá absolventka strednej školy. O tri mesiace bude mať narodeniny, 18 rokov, takže ju čaká obávaný zákrok a pridelenie doživotného partnera. Celkom sa na to teší, lebo keď už bude pred láskou chránená, bude volná. Bude sa môcť zdržať vonku aj po zotmení, bude sa môcť stretávať kde bude chcieť a s kým bude chcieť. A bude mať spokojný a kľudný život. Jej mamu podrobili trikrát liečbe, ale neúspešne kvôli čomu sa zbláznila a nakoniec umrela. Umrela od žiaľu, lebo nedokázala prestať milovať svojho manžela. Preto je pre Lenu láska infekcia, ktorej sa treba za každú cenu vyhnúť. Odrátava dni, ktoré jej ostávajú do zákroku, ale všetko sa zmení, keď stretne Alexa...

Moje dojmy:

Za lásku sa trestá, životných parterov prideľuje štát a je prísne zakázané sa stretávať s opačným pohlavím pred absolvovaním zákroku, vďaka ktorému sa z hlavy človeka vymažú všetky pekné a nežné city.
Lena je obyčajné dievča, dokonale zapadá do tejto spoločnosti. Verí tomu, že spoločnosť jej chce len to najlepšie a život bez lásky je dokonalý a bezpečný. Otec jej umrel keď bola malá a mama sa cez to nikdy nepreniesla. Nikdy ho neprestala milovať, zbláznila sa a zabila sa. Preto sa Lena nemôže dočkať dňa zákroku, aby mohla žiť spokojne a v bezpečí. Samozrejme, za hranicami mesta žijú ľudia nakazení touto chorobou, ale pokiaľ sa s nimi nebude stýkať, nemusí sa ničoho obávať. 

Alex pracuje ako ochrankár v centre, kde sa robia vyšetrenia a lekárske zákroky. S Lenou sa spoznajú náhodou, vďaka jednému incidentu. Je od nej o rok starší, to znamená, že už prešiel liečbou, nemôže sa nakaziť láskou a tým ani pre Lenu neznamená hrozbu.

Z tejto knihy mám veľmi zmiešané pocity. Žiť v spoločnosti, kde sa nesmú prejavovať žiadne city, pred liečbou sa nesmú stýkať dievčatá s chlapcami a partnerov určujú úradníci, musí byť úplne zúfalé. Všetko sa sleduje, vláda odpočúva telefonáty a na každom kroku hľadajú  zradcov. Ak niekoho obvinia, príde o prácu o rodinu a môžu ho aj popraviť. Takže, základná myšlienka, aj prostredie sú dobré. 

Čo sa mi nepáčilo bolo to, že akosi úplne vypadol dej. Chýbala mi akcia, dobrodružstvo a napätie. Dostala som iba pocity a myšlienky mladého dievčaťa, ktoré si myslelo, že žije v spoločnosti, ktoré chce pre ňu len to najlepšie, ale ku koncu si našťastie uvedomilo, že táto predstava je zvrátená treba niečo podniknúť. 

Časovo sa všetko odohráva počas tých troch mesiacov, kedy Lena čaká na zákrok. Nedeje sa nič významné, chodí behávať, pracuje ako predavačka, stretáva sa s Alexom a hlavne bojuje sama so sebou a vlastnými pocitmi. Spoznáme Portland úplne detailne, všetky ulice, mosty, budovy, školy, sochy, presne opísané trasy, doprava, doľava, hore, dole... atď. Koho to zaujíma? Zato sa nedozvieme nič o rebeloch. Iba toľko, že ich je veľa, ale žiaľ sa nestretneme ani s jedným. ( okrem Alexa ) Nevieme kde sa skrývajú, čo robia a ako vlastne bojujú proti tomuto režimu...

Čo sa mi páčilo:

Na začiatku je Lena úplne zakomplexovaná, citovo labilná, naivná a stále sa potí. Neustále ospevuje kamarátkinu Haninu krásu a dokonalosť. Postupne sa mení a vďaka láske získava sebavedomie a nezávislosť. 

Táto kniha má na Goodreads výborné hodnotenie. Ja by som ju odporučila milovníkom dystópie a čiateľom vekovej kategórie 15-18 rokov.
Moje osobné hodnotenie je na dve hviezdičky, druhá je kvôli koncu napriek tomu, že som ho presne takto predpokladala. Neviem, či som zvedavá na pokračovanie, ak si ho prečítam, tak iba kvôli Alexovi.
Vydavateľstvo Cooboo má v pláne ju vydať v češtine v novembri tohto roku.

4 komentáre:

  1. O tuhle knihu jsem už párkrát zakopla, líbila se mi premisa. Trochu mi to připomínalo film Equillibrium, kterej mě kdysi dávno nadchl.
    Ale nemám ráda knihy, kde je moc popisných pasáží (nesnáším popisy, nudí mě, moje představivost je asi chabá na to, abych je dokázala plně ocenit), upřednostňuju děj a nějakou akci. Takže jsem ráda, že jsi zmínila právě tu absenci děje. Tohle asi nebude kniha pro mě.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Equillibrium je môj obľúbený film pri žehlení :)No a jasne, že aj kvôli Christianovi Balem :) Táto kniha ma sklamala v tom, že je kopa zbytočných informácií, ale to hlavné chýba. Možno pokračovanie bude lepšie, ale tento diel bol až do trištvrte nudný. Len posledných cca 80 strán bolo zaujímavých zo 480 :( Ale keď niekoho zaujíma trápenie a duševné výlevy a pocity hlavnej hrdinky, tak sa mu to bude na 100% páčiť. Ja som ale za viac akcie a napätia.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pozor! Ak niekoho milujete a záleží vám na tejto osobe, urobíte všetko pre to, aby ste s touto osobou boli, som Raymond, moja bývalá priateľka, milujem ju tak veľmi, keď sme sa rozišli, nikdy na ňu neprestanem myslieť, musím niečo urobiť aby som ju získal späť, to bolo, keď som začal čítať články o tom, ako získať späť milenku, videl som článok, ktorý hovoril o ADELEKE OBA a o tom, koľkým ľuďom pomohol priviesť späť jeho milenku, kontaktoval som ADELEKE OBA na WhatsApp, všetko som vysvetlil ho a čaroval na moju bývalú priateľku, ktorá mi v ten istý deň zavolala a začala ma prosiť, a dnes sme opäť spolu, miluje ma a chichoce sa mi viac ako predtým a čoskoro sa vezmeme, kontaktujte ADELEKE OBA dnes na WhatsApp čísle +27740386124 alebo mu môžete poslať e-mail; aoba5019@gmail.com ... Je to najlepšie kúzlo, ktoré môžete kontaktovať o pomoc, vďaka neskôr

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dr Adeleke je africký vúdú kňaz a mocný kúzelník lásky. S veľkou úctou a cťou skutočný čarodejník čarovania Dr. Adeleke, ktorý priviedol späť moju priateľku po boji, ktorý som s ňou mal. Videl som rôzne svedectvá o tom, ako Dr. Adeleke pomôcť toľkým ľuďom získať späť svojich partnerov. Kontaktujem doktora Adelekeho kvôli milostnému kúzlu a ubezpečil ma, že dostanem svojho partnera späť do 24 hodín, kedy boli kúzla vrhnuté. Len čo povedal, moja žena sa vrátila a prosila o odpustenie. všetko ďakujem skvelému človeku Dr. Adeleke, takže moja rada je pre vás všetkých, ktorí majú rovnaký problém, kontaktovať ho prostredníctvom EMAILU: aoba5019@gmail.com
    Whats-App: +27740386124

    OdpovedaťOdstrániť